فیروزه کویریکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازوی رباتیک نمونه گیر کروناتوسط دانشجویان رفسنجانی اختراع شد - فیروزه کویر رفسنجان

سخن دوست :امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

برای نخستین بار در کشور، دستگاه نمونه گیر کرونا از ته حلق به دو روش Oropharyngeal و Nasopharyngeal توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ساخته شده که قادر است به دو روش افراد مشکوک به کووید ۱۹ را از راه دور نمونه گیری کند.
بازوی رباتیک هوشمند نمونه گیر کووید ۱۹ با کاهش ارتباط مستقیم و کاهش احتمال انتقال بیماری باعث می شود که بسیاری از کادر درمانی بیمار نشوند.
ساخت این دستگاه از خردادماه امسال با ثبت طرح در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان آغاز شد و در آذرماه سال جاری به پایان رسید. این دستگاه در دو هفته قبل در سفر وزیر صمت به رفسنجان رونمایی شد.
این دستگاه توسط *دکتر سیدحمید سیدباقری عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری رفسنجان، علی نخعی دانشجوی پرستاری و محمدطه اکبری دانشجوی پزشکی رفسنجان در شرکت بوتیا شریف گستر* ساخته شده است.
“علی نخعی سرموری” از سازندگان این دستگاه در خصوص این دستگاه اظهار کرد: با بیان اینکه با این دستگاه مصرف تجهیزات حفاظتی که افراد نمونه گیر برای جلوگیری از انتقال بیماری استفاده می کنند، کاهش می یابد، ادامه داد: کم کردن استرس کاری افراد نمونه گیر که باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی این عزیران و احتمال ابتلای کمتر ایشان می شود.
وی افزود: این پیشگیری و عدم ابتلای کادر درمان و هچنین کاهش مرگ میر پرستاران زبده نمونه گیر باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود. ساعت کاری از دست رفته پرسنل حاضر در استعلاجی و یا هزینه دیه افراد فوت شده میزان صرفه جویی اصلی مادی و معنوی آن است.
نخعی بیان کرد: از فواید دستگاه نمونه گیر می توان به کاهش مواجهه و در نتیجه کاهش احتمال انتقال بیماری به کادر درمان و همچنین افزایش دقت در فرایند نمونه گیری اشاره نمود.
وی در خصوص تولید انبوه این دستگاه و استقبال از آن توسط مراکز درمانی، خاطرنشان کرد: تاکنون چند بیمارستان مرجع بیماری کرونا در سراسر کشور، چند مرکز بهداشت وزارت بهداشت جهت غربالگری افراد مشکوک و چندین آزمایشگاه خصوصی در نقاط مختلف کشور برای خرید این دستگاه مذاکره کرده اند اما برای انعقاد قرارداد با این مراکز باید مجوزهای لازم را از سوی سازمان غذا و دارو اخذ کنیم که درخواست داده ایم و کمی زمان بر است.
نخعی درباره حمایت مسئولین شهرستان رفسنجان از این طرح و پشتیبانی در هنگام ساخت آن گفت: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیمی از هزینه هایی که برای دستگاه صرف کردیم را در قالب یک وام به ما دادند البته این وام بازپرداخت دارد. همچنین با حمایت مرکز شتابدهی شهید ستاری رفسنجان قرار است به سمت کارهای هوش مصنوعی قدم برداریم. امیدواریم حمایت شویم تا بتوانیم این طرح را به سمت هوش مصنوعی و اتوماتیک ببریم چرا که اگر ان شاءالله کرونا نیز تمام شود این طرح در خصوص بیماری های دیگر نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره اینکه وی و دوستانش ایده دیگری برای ساخت دستگاهی برای بیماری کرونا نیز دارند، گفت: من رتبه دوم جشنواره خوارزمی را دارم و از سال دوم راهنمایی در پی ساخت دستگاه و وسایل این چنینی بودم به همین دلیل این شروع کار برای طرح های آینده خواهد بود و شروعی است برای اینکه شهرستان رفسنجان در موضوع ساخت وسایل و اختراعات جدید حرفی برای گفتن داشته باشد. می خواهیم در زمینه ساخت وسایل پزشکی فعالیت کنیم و ایده ها و کارهای جدید را به سرانجام برسانیم.

Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر