فیروزه کویرشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

خطر فرونشست در شهر رفسنجان به مردم اطلاع‌رسانی شود - فیروزه کویر رفسنجان

سخن دوست :امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

هشدار مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان کرمان به مسئولین شهزستان رفسنجان: خطر فرونشست در شهر رفسنجان به مردم اطلاع‌رسانی شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فیروزه کویر مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به سیل اخیر در رفسنجان و خطر فرونشست زمین در برخی مناطق شهری، گفت: «در مناطقی که خطر فرونشست زمین وجود دارد و قنات آن‌ها آبگیری شده باید اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شود».

محمد کهنوجی افزود: «قرار است در این خانه‌ها و در این مناطق عده‌ای زندگی کنند و باید در این مناطق ‌میله‌های قناتی که به فاصلۀ ۴۰ تا ۵۰ متری از هم قرار دارند شناسایی و پر شوند».

وی با بیان اینکه در حال حاضر راهنمایی ساکنان این مناطق به عهدۀ امور منابع آب شهرستان رفسنجان گذاشته شده، ادامه داد: «نکته‌ای که وجود دارد این است که هنگامی که اقدامات مربوط به شهرسازی را انجام می‌دادند، به تنها نکته‌ای که توجه نشده، وجود رشته قنات‌هایی است که حدود ۲۰۰ سال قبل در شهر رفسنجان احداث شده بودند».

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه فقط تسطیح زمین انجام و اقدام به ساختمان‌سازی کرده‌اند، بیان کرد: «این مهم کاری است که باید ۵۰ سال قبل مورد ‌توجه قرار می‌گرفت که متاسفانه توجهی به آن نشده است».

وی ۲۷ مردادماه دربارۀ تاثیر سیل رفسنجان بر قنات‌ها، بیان کرد: «سیلابی که بالادست رفسنجان جاری شد، در قنات‌های رفسنجان نفوذ کرده و قسمتی از این قنات‌ها آبگیری شده است».

کهنوجی با بیان اینکه با همکاری اداره منابع طبیعی نقشه‌های قنات‌های رفسنجان را با کمک عکس‌هایی که از سال ۴۱ وجود داشت به ویژه قسمت‌هایی که مسئله داشتیم را بررسی کردیم، افزود: «جلسه‌ای با امور منابع آب تشکیل دادیم تا آمار منازلی که در آن‌ها پوکۀ قنات است و یا روی قنات‌ها احداث شدند آماده شده و با صاحبان این منازل نشستی داشته باشند».

وی با بیان اینکه در برخی از این مناطق ساخت‌وساز انجام شده و مردم در آن‌ها سکونت دارند و در برخی از مناطق هنوز ساخت‌وسازی انجام نشده است، گفت: «با شهرداری هماهنگ شده تا در صورتی که قرار شد در این مناطق ساخت‌وسازی انجام شود، قبل از آن نقشه‌های هوایی این قنات‌ها را بررسی کنند».

کهنوجی یادآور شد: «به شهروندان اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شده که چه اقداماتی باید انجام دهند و ساکنان این مناطق از این خطرات آگاه هستند».

Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر