فیروزه کویرشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

میمند شهربابک، یادگار انسان‌های با صلابت - فیروزه کویر رفسنجان

سخن دوست :امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

 

روستای صخره‌ای و تاریخی میمند شهربابک، یادگار انسان‌های با اراده و قدرتمندی است که منازل بی نظیر این روستا را بنا کرده و در آن می‌زیستند.

از کرمان که به سمت شرق استان حرکت کنیم در حدود ۳۰ کیلومتری شهربابک، تابلویی ما را به سمت روستای صخره‌ای تاریخی میمند راهنمایی می‌کند. روستایی که هر چه به آن نزدیک‌تر می‌شویم ابتدا خنکای آب و هوایش به استقبال ما می‌آیند.

به دل روستا که می‌رسیم بیش از هر چیز معماری خانه‌هایی که سال‌ها سکونتگاه انسان‌های زیادی بوده، آدمی را به شگفتی و تأمل وا می‌دارد، منازلی که در دل کوه‌ها و با شکافته شدن آن بنا شده، امروز از مردمان روزگاران دور برای ما به یادگار مانده است.

بانویی تقریبا ۴۰ ساله که برای نخستین بار به این روستا سفر کرده است می‌گوید: روستای میمند با روستا‌هایی که تا الان دیده‌ام خیلی فرق دارد.

او با بیان اینکه معماری عجیب این روستا مرا شگفت زده کرده است، افزود: پیش از این عکس‌هایی از خانه‌هایی که در دل کوه، طبقه به طبقه روی هم قرار گرفته‌اند دیدم و همین باعث شده به روستای میمند سفر کنم.

این بانوی شیرازی ادامه می‌دهد: این معماری و حجاری در عین سادگی، قدرت هنر اسرارآمیز انسان‌های ساده را بازگو می‌کند، مجموعه‌ای که ساخت آن با امکانات امروزی مدت‌ها نیاز به زمان دارد.

 

حسن ابراهیمی رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهربابک در گفتگو با خبرنگار ما گفت: منظر فرهنگی میمند با وسعتی حدود ۱۲ هزار کیلومتر مربع به فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان شهربابک واقع شده است.

او افزود: عناصر اصلی این منظر شامل روستای دستکند میمند، آبادی‌ها (۳۶ پارچه)، آغل‌های دامداری (۹ سرآغل)، جنگل درختان پسته وحشی و بادام کوهی، پوشش گیاهی و جانوری هستند.

میمند شهربابک، یادگار انسان‌های با اراده و با صلابت

ابراهیمی تصریح کرد: هسته اصلی روستای دستکند میمند با فضا‌های معماری دو طبقه و سه طبقه روی هم دارای اجزایی از قبیل حمام، مسجد، مدرسه قدیم، حسینیه، شبکه معابر، باغات و زمین‌های کشاورزی است.

او بیان کرد: این روستا در ۱۳۸۰ تحت شماره ۴۱۳۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و متعاقب آن در اجلاس بن آلمان در ۲۰۱۵ میلادی، تیرماه ۱۳۹۴ تحت عنوان منظر فرهنگی میمند به ثبت جهانی رسیده است.

میمند شهربابک، یادگار انسان‌های با اراده و با صلابت

ابراهیمی گفت: در این منظر تعامل انسان و طبیعت به شکل مناسبی صورت گرفته و باعث تولید محصولات دامی، باغی و صنایع دستی شده است.

او با بیان اینکه میمند ۱۰ واحد بومگردی دارد، اظهار داشت: در حال حاضر این روستا ۱۳۷ نفر جمعیت دارد.

گزارش از محدثه صبوری

Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر