فیروزه کویریکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

برگزاری مراسم سنتی علم گردانی در منطقه نوق - فیروزه کویر رفسنجان

سخن دوست :امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

 

?علم از دست توافتاد اما
?علم کردی به عالم دست خودرا

↙️منطقه #نوق در ۳۵کیلومتری شهر رفسنجان واقع شده است ،این منطقه را می توان تجلی شور و شوق حسینی و فرهنگ عاشورایی دانست با مردمانی که از گذشته تاکنون ارادتی خاص به سالار شهیدان اباعبدالله حسین(ع) وعلمدار دشت کربلا دارند، به طوری که امسال حتی با وجود ویروس منحوس کرونا ؛دست از عزاداری برنداشته وبارعایت کامل پروتکل های بهداشتی به ساحت شهدای #کربلا عرض ارادت کردند.

↙️تمام این ارادت و سرسپردگی با برگزاری آئین هایی ؛نمود پیدا می کند؛ که صدها سال قدمت داشته و سینه به سینه به نسل های بعدی منتقل می شود، آئین هایی مثل علم گردانی که مختص مردم این دیار بوده است.

↙️ منطقه نوق به مانند سایر مناطق دارای آداب و رسوم و سنن خاصی در برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری هستند که مراسم #علم_گردانی در روز #تاسوعای_حسینی از شاخص ترین سنت های عزاداری در این منطقه است که نمود اوج ارادت عزادارن حسینی به #علمدار دشت کربلاست.

↙️مراسم علم گردانی در روز تاسوعای حسینی تنها یک مراسم عزاداری نیست مردم روستاهای #نوق سعی می کنند هر جای کشور باشند در روز علم گردانی(تاسوعا) در محل روستایشان باشد تا همراه علم منتسب به ساقی کربلا باشندو مراسم علم گردانی راانجام دهندومبادا درب منزلشان به روی علم بسته باشد به جرات می توان گفت یه #صله_رحم در روز تاسوعا انجام می گیرد وتمام مردم روستا از حال هم باخبر وبرای هم آرزوی سلامتی وبرای درگذشتگان طلب مغفرت می کنند این مراسم از منزل شهداء آغاز وبا نماز ظهرتاسوعا در مسجدپایان می پذیرد.

↙️این مراسم ؛امسال در شهرآباد نوق مانند اکثر مناطق نوق باحضور پرشور عاشقان علمدار کربلا بارعایت کامل پروتکل های بهداشتی درحالی برگزار شدکه جای بسیاری از دوستان ساکن شهرهای اطراف به خاطر شرایط کرونا خالی بود.

↙️در پایان گرامی میداریم یاد وخاطر تمامی در گذشتگان بخصوص شهید مدافع سلامت محمود شمس الدینی که سال گذشته در مراسم علم گردانی حضورداشتند وامسال واقعا جایشان خالی بود روحشان شاد یادشان گرامی

✏️به قلم :فاطمه استادحسینی

Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر