فیروزه کویریکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

سوگواره آیین جوش زنی ایران در روستای هرمز آباد رفسنجان برگزارمیشود - فیروزه کویر رفسنجان

سخن دوست :امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فیروزه کویر :ابراهیم رضوی دبیر آیین جوش زنی ایران با اشاره به ثبت ملی آیین جوش زنی ایران در روستای هرمز آباد خاطر نشان کرد: آیین جوش زنی در هرمز آباد در سال ۹۴با حضور مدیر کل میراث فرهنگی کشور و جمعی از مسئولین استان و شهرستان با شماره ۵۴۴ به ثبت ملی رسید.

در ادامه وی بیان کرد: باتوجه به ثبت ملی و رونمایی این آیین بر خود واجب و لازم دیدیم که این حرکت را ادامه دهیم و شور و شوق جوانان در این خصوص بیشتر شد همچنین افزود: در سال ۹۵ هم توانستیم تمبر آیین جوش زنی را با حضور مدیر کل اداره پست استان کرمان و جمعی از مسئولین دیگر رونمایی کنیم.

رضوی مقدم با اشاره به برگزاری سوگواره عکس این آیین در سال ۹۸ بیان کرد :۱۵۰تا۱۷۰ عکس به دبیرخانه این سوگواره ارسال شد که حدود ۴۰ اثر حرفه ای و فوق حرفه ای برگزیده شدند که تا به اکنون تعدادی از عکس ها منتشر و تعدادی نگه داری شده که انشالله در آینده نزدیک نمایشگاه این آثار برگزار می شود.
دبیر آیین جوش زنی ایران خاطر نشان کرد: هرمز آباد به لحاظ جغرافیایی موقعیت ممتازی در رفسنجان دارد و ورودی بزرگترین جنگل مصنوعی دنیاست.
وی بیان کرد: آثار تاریخی زیادی در این روستا وجود دارد که مسجد بزرگ هرمز آباد که مسجد صاحب الزمان نام گرفت و مربوط به دوران قاجاریه بوده و آیین جوش زنی در آن برگزار می شود در سال ۹۶ به ثبت ملی رسید و یک حمام تاریخی هم در روستا وجود دارد که در پروسه ثبت ملی قرار دارد.
و همچنین افزود: هرمز آباد با حدود سه هزار نفر جمعیت و تقدیم حدود ۲۴شهید به میهن اسلامی ایران که۴تن از شهدای این منطقه شاخص و والا مقام هستند توانسته در منطقه بدرخشد.

Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر