فیروزه کویرشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

هشدار رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان در خصوص بیماری تب کریمه کنگو در ایام عید قربان - فیروزه کویر رفسنجان

سخن دوست :امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان با توجه به احتمال ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو در تماس با خون و ترشحات دام آلوده در ایام عید قربان به همشهریان هشدار داد.

به گزارش فیروزه کویر  محمود مقامی بیان کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین دام و انسان است که از طریق نیش کنه، تماس با خون و ترشحات دام آلوده و مصرف گوشت های آلوده پیش سرد نشده حاصل از ذبح غیربهداشتی دام ها خارج از کشتارگاه به انسان منتقل می شود.

وی به همشهریان توصیه کرد: با توجه به حضور بازرسین بهداشتی و ناظرین شرعی در کشتارگاه دام شهرستان در عید قربان از ذبح غیربهداشتی دام خارج از کشتارگاه خودداری کنند.

مقامی تاکید کرد: انجام روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان همچون پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک ضروری می باشد.

وی افزود: اجتناب از خوردن‌ جگر خام و نیم پخت ،نگهداری لاشه دام در یخچال به صورت کامل بمدت ۲۴ ساعت و جگر، امعاء و احشاء بمدت ۴۸ ساعت، خودداری از له کردن کنه با دست، استفاده از دستکش برای خرد کردن گوشت های قربانی بعد از ۲۴ ساعت نگهداری در یخچال از راههای پیشگیری این بیماری می باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان عنوان کرد: بیماری تب کریمه کنگو در دام هیچ علائمی دال بر بیماری ندارد و در صورت مشاهده کنه در دام بایستی ابتدا دام را با سم شستشو و پس از ۱۴ روز ذبح گردد.

وی در پایان افزود: در روز عید قربان دو اکیپ ثابت و دو اکیپ سیار ناظرین بهداشتی آماده خدمت رسانی می باشند و همشهریان جهت هرگونه مشاوره می توانند با شماره ۳۴۳۲۲۰۶۳ تماس حاصل نمایند.

Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر