فیروزه کویرشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

یادداشتی به مناسبت هفتهٔ پیشگیری از مسمومیت ها (یکم الی هفتم آبان ماه) / شیوع بیشتر مسمومیت ها در کودکان - فیروزه کویر رفسنجان

سخن دوست :امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

یادداشتی به مناسبت هفتهٔ پیشگیری از مسمومیت ها (یکم الی هفتم آبان ماه) / شیوع بیشتر مسمومیت ها در کودکان


در مسمومیت ها آنچه بیشتر اهمیت دارد پیشگیری از مسمومیت و دانستن علائم مسمومیت ها بوده تا در مواجهه با بیمار مسموم سریع با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود.
هر نوع مسمومیت علائم خاص خود را دارد اما برخی علائم که ممکن است نشان دهندهٔ مسمومیت باشد مثل تهوع و استفراغ که ممکن است استفراغ خونی باشد، دل درد، بی قراری، کاهش یا قطع تنفس، تغییر سایز مردمک ها، کاهش سطح هوشیاری، حساسیت و آنافیلاکسی خصوصا در مسمومیت با نیش حشرات و… را می توان نام برد.
استفراغ در برخی مسمومیت ها مثل مسمومیت با نفت و… خطرناک است و بایستی از ایجاد استفراغ خودداری شود همچنین بایستی از خوراندن آب و خوراکی برای بیمار مسمومی که بی هوش است جدا خودداری کرد و بیمار را تا زمان رسیدن اورژانس به پهلو خواباند و اگر بیمار تنفس ندارد فورا عملیات احیا را شروع کرد.
مسمومیت ها در کودکان شایع تر است و بارها مرگ کودکان به دلیل مسمومیت گزارش شده است. سهل انگاری والدین و کنجکاوی کودکان دلیل اصلی این مسمومیت هاست.
هیچگاه داروها از جمله شربت متادون که رنگی شبیه آب دارد، مشتقات هیدروکربن ها مثل نفت و بنزین، شوینده ها، انواع سموم و مواد مسموم کنندهٔ دیگر را در دسترس کودکان قرار ندهید. کودکان بسیار کنجکاوند و استفادهٔ اندک از هر یک از مواد ذکر شده می تواند برای کودک خطرناک باشد.
با رعایت نکات ایمنی و اقدامات پیشگیرانه از مسمومیت ها، سلامتیمان را حفظ کنیم.

حسن میرزاخانی، کارشناس فوریت‌های پزشکی

Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر