فیروزه کویردوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳

همایش بزرگ کشوری صبر رضوی با حضور معاون محترم قوه‌ قضائیه دررفسنجان برگزارشد - فیروزه کویر رفسنجان

سخن دوست :امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

امام جمعه رفسنجان از فعالیت شوراهای حل اختلاف این شهرستان تقدیر کرد
امام جمعه رفسنجان گفت: بیش از ۳۵ درصد پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف رفسنجان به صلح و سازش ختم می شود که جای تقدیر ویژه دارد.
حجت الاسلام و المسلمین اصغر عسکری در در همایش استانی صبر رضوی (صلح، بخشایش، رضایت) که با حضور حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز حل اختلاف کشور برگزار شد، افزود:تاسیس شوراهای حل اختلاف به همت مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی، یکی از اقدامات بسیار خوب قوه قضاییه بود که موجب می شود بسیاری از مسائل قبل از ورود به دادگاه و صدور حکم، با همت متنفذین و مصلحین به صلح و سازش ختم شود.
وی با اشاره به این مطلب که راجع به قضاوت و اجر قاضی آیات و روایات فراوانی وجود دارد، تصریح کرد: شوراهای حل اختلاف با رفع اختلاف و ایجاد صلح و سازش بین طرفین موجب می شوند که خصومت ها نیز به طور کامل از بین برود.
حجت الاسلام و المسلمین عسکری تصریح کرد: در رسیدگی های قضایی، یک طرف پرونده حاکم و یک طرف نیز محکوم می شود و از این رو رفع خصومت به صورت کامل صورت نمی گیرد اما در صلح و سازش، فصل خصومت به صورت کامل محقق می شود.

رییس دادگستری رفسنجان خبر داد:
ساختمان جدید شورای حل اختلاف رفسنجان با صرف ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید
رییس دادگستری رفسنجان ضمن تاکید بر این مطلب که طی روز جاری افتتاح رسمی ساختمان شورای حل اختلاف شهرستان رفسنجان را خواهیم داشت، گفت: احداث این ساختمان کار بسیار خوب و موثری در این شهرستان بوده است که با پشتیبانی رئیس کل دادگستری استان در مدت زمان هشت ماه و با صرف ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسیده است .
حسین رمضانی زاده در همایش استانی صبر رضوی (صلح، بخشایش، رضایت) که با حضور معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز حل اختلاف کشور برگزار شد، ضمن بیان این مطلب که صلح و سازش یکی از سیاست های اصلی قوه قضاییه به شمار می رود، تاکید کرد: باید کمک شود تا از تمام ظرفیت های موجود در جهت صلح و سازش استفاده شود.
وی از تلاش های مجموعه اعضای شورای حل اختلاف رفسنجان تقدیر کرد و گفت: شوراهای حل اختلاف این شهرستان، بازوی توانمند دادگستری هستند و عملکرد خوبی در حوزه صلح و سازش برجای گذاشته اند.
رییس دادگستری رفسنجان با اشاره به این مطلب که یکی از پرتلاش ترین و موفق ترین مجموعه مصلحین و حکمین قرآنی را در شهرستان رفسنجان داریم، اظهارداشت: مصلحین و حکمین قرآنی رفسنجان در کنار شوراهای حل اختلاف، دادگستری و دادسرا حضور دارند و در اجرای برنامه های مشترک کمک می کنند.

معاون توسعه حل اختلاف استان کرمان:
هر خانواده یک صلح یار را محقق می سازیم
معاون قضایی رییس کل دادگستری و معاون توسعه حل اختلاف استان کرمان گفت: در استان کرمان برآنیم که جامعه صلح یاران را به حدی برسانیم در هر خانواده یک صلح یار فعالیت داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد امیر ابراهیمی در همایش استانی صبر رضوی (صلح، بخشایش، رضایت) که با حضور حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز حل اختلاف کشور برگزار شد، افزود: همه ما باید خود را برای مقدمه سازی ظهور منجی عالم بشریت آماده کنیم و در دعای سلامتی امام زمان (عج) تاکید شده که جامعه ابید به جایگاهی برسد که آرامش و صلح توامان باشد و رسیدن جامعه به این جایگاه راهی جز این ندارد که در هر خانه یک مصلح و صلح یار وجود داشته باشد که خانواده و در نهایت جامعه را به سمت صلح و سازش سوق دهند.
وی تصریح کرد: جامعه ای که خشونت داشته باشد و افراد آن دلسوز یکدیگر نباشند، مورد پسند امام زمان (عج) نیست و آن جامعه فراهم نمی شود جز اینکه هر یک از ما یک صلح یار باشیم و صلح یاری را توسعه داده و جامعه را به سمت و سوی آرامش سوق دهیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان:
تدوین راهکارهای توسعه صلح وسازش، ورودی پرنده ها به دستگاه قضایی را کاهش می دهد
هفت هزار و ۷۰۵ مددجو به همت شوراهای حل اختلاف از زندان های استان کرمان آزاد شدند
طی سال گذشته رضایت اولیای دم در ۲۷ پرونده قصاص جلب شده است
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: باید راهکارهایی تدوین شود که با اصلاح بین مردم و توسعه صلح و سازش از ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی کاسته شود زیرا افزایش دادگاه ها و نیروی انسانی و تجهیزات قضایی، جوابگوی رفع اختلافات نخواهد بود و در این زمینه باید از توان مردمی در راستای صلح و سازش نهایت استفاده صورت گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در همایش استانی صبر رضوی (صلح، بخشایش، رضایت) با حضور حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز حل اختلاف کشور ضمن اشاره به فعالیت ۳۱۷ شعبه شورای حل اختلاف شامل ۱۲۷ شورای رأیی، ۱۰۶ شورای صلحی و ۸۴ شورای روستایی در ۳۲ حوزه قضایی استان کرمان، ادامه داد: در طول فعالیت شوراهای حل اختلاف در استان کرمان از مجموع سه میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۵۴ فقره رسیدگی شده، ۹۷۲ هزار و ۹۴۹ فقره به صلح و سازش ختم شده و درصد پرونده های مصالحه شده به پرونده های قابل صلح و سازش، ۴۴ درصد بوده است.
وی به تشکیل ۴۶ هیات صلح در استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: تاکنون برای یک هزار و ۱۸ نفر ابلاغ صلح یاری صادر شده است و در راستای عملکرد صلح یاران باید گفت که زمینه آزادی یک هزار و ۶۶۶ زندانی را فراهم کرده اند و ۲۲ پرونده قصاص نیز منتهی به صلح و سازش شده است.
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان گفت: در سال گذشته ۲۵۰ هزار و ۹۹۳ پرونده به شوراهای حل اختلاف استان کرمان وارد شده که ۲۴۸ هزار و ۷۸۷ فقره پرونده مختومه شده و از این تعداد، ۶۴ هزار و ۶۹۵ پرونده منتهی به صلح و سازش شده است.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی افزود: درصد پرونده های مصالحه شده نسبت به پرونده های قابل صلح در سال جاری، ۴۱ درصد و درصد ابلاغ الکترونیک نیز ۹۳ درصد بوده است.
وی تصریح کرد: طی سال گذشته متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها در شوراهای حل اختلاف استان کرمان نیز ۳۰ روز بوده است.
وی یادآور شد: شعب شوراهای حل اختلاف ویژه زندان در استان کرمان طی سال گذشته در سه هزار و ۳۱۷ پرونده موفق به ایجاد صلح و سازش شده اند و یک هزار و ۷۳ زندانی نیز آزاد شده اند.
رییس شورای قضایی استان کرمان یادآور شد: درسال گذشته رضایت اولیای دم در ۲۷ پرونده قصاص نیز جلب شده است.
وی اظهارداشت: از بدو تاسیس شوراهای حل اختلاف ویژه زندان ها در استان کرمان ۱۶۵ مددجو از قصاص رهایی یافته اند و ۱۹ هزار و ۹۸۶ فقره پرونده به صلح و سازش رسیده است و در مجموع هفت هزار و ۷۰۵ مددجو نیز از زندان های این استان آزاد شده اند.
رییس کل دادگستری استان کرمان از فعالیت یک هزار و ۲۸۰ نیروی فعال در شوراهای حل اختلاف استان کرمان تقدیر کردوگفت: از این تعداد ۴۵۵ نفر به عنوان دبیر و ۸۲۵ نفر نیز به عنوان عضو شورا فعالیت دارند.
وی ضمن تاکید بر این مطلب که ترویج فرهنگ و صلح و سازش هدف بسیار مقدس و بزرگ همه ماست، تاکیدکرد: قضاوت کردن امر بسیار بزرگ و مبارکی است اما با وجود همه اهمیت امر قضاوت، در اولویت رفع خصومت ها قرار ندارد و اولویت اصلی در این زمینه، بنا به تعبیر ائمه اطهار (ع)، صلح و سازش است.
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان تاکیدکرد: در زمان بروز اختلافات، اولویت با صلح و سازش است و در صورتی که سازش حاصل نشد، باید به سوی قضاوت رفت زیرا با صلح و سازش مشکلات بهتر رفع می شود.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ضمن تاکید بر این مطلب که وجود اختلافات موجب از بین رفتن سرمایه ها و سست شدن جامعه می شود و از این رو در قوه قضاییه توجه ویژه ای به گسترش فرهنگ صلح و سازش صورت گرفته است، تاکید کرد: توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و رفع مشکلات جامعه جز در سایه تامین امنیت امکان پذیر نیست و امنیت زمانی ایجاد می شود که اختلافی در جامعه وجود نداشته باشد.
وی ضمن بیان این مطلب که امنیت را با زور و ساز و کارهای نظامی نمی توان ایجاد کرد، اظهارداشت: توسعه امنیت از مسیر ارتقای روحیه اخوت، برداری و صلح و صمیمت در بین مردم دست یافتنی خواهد بود.
رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که در حکومت امام زمان (عج) امنیت کامل در جامعه و دنیا حاکم می شود، تاکید کرد: این امنیت در سایه ایجاد روحیه برادری، صلح و صفا در بین مردم حاصل خواهد شد و این امر یک وظیفه و تکلیف همگانی است.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی بیان کرد:گرچه سازوکارهای رفع اختلاف در قوه قضاییه پیش بینی شده است اما در حقیقت هر انسان مومن و مسلمان باید همانگونه که به اجرای تکالیف دینی و شرعی می پردازد، باید به توسعه صلح و سازش نیز توجه ویژه داشته باشد.

Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر