فیروزه کویریکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

از خواص چای ماسالا تا طرز تهیه این چای هندوستان بیشتر بدانید! - فیروزه کویر رفسنجان

سخن دوست :امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

بسیاری از کشورها در سفره خود نوشیدنی‌هایی داشته‌اند که مخصوص به مردمان همان سرزمین بوده است، اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباط میان ملل، این مرز برداشته ‌شده و دستورالعمل برخی از غذاها و نوشیدنی‌های هر ملت به دیگر کشورهای جهان هم رسیده است. یکی از این نوشیدنی‌ها، چای ماسالا است که از سرزمین هند به تمام سرزمین‌های جهان رسیده و طرفداران زیادی پیدا کرده است.  طعم، عطر، رنگ و فواید این نوشیدنی باعث شده که امروزه چای ماسالا نقش مهمی در رژیم غذایی افراد ایفا کند. در ادامه با ما همراه باشید تا همه چیز در مورد خواص چای ماسالا و طرز تهیه آن، این نوشیدنی مفید و خوش‌طعم را برایتان شرح دهیم.

مصرف چای ماسالا تاثیر زیادی بر سیستم قلب و عروق انسان دارد و سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد.

کاهش التهاب با چای ماسالا

برجسته‌ترین ادویه موجود در چای ماسالا زنجبیل است که دارای خواص ضدالتهابی قوی است. یکی دیگر از مواد مورد استفاده در این نوشیدنی گرم، میخک است که به‌ طور گسترده‌ای به‌ عنوان مسکن استفاده شده و کاهنده کلی التهاب و دارای اثرات ضد التهابی قوی بر بدن است.

تقویت سیستم ایمنی

این نوشیدنی معطر، حاوی دارچین و میخک است که هردو برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند. هنگامی که این‌ دو ادویه با هم استفاده شوند، اثر دارویی یکدیگر را افزایش می‌دهند.

این چای به سالمندان کمک می‌کند تا از برخی بیماری‌ها پیشگیری کنند و فواید دارویی زیادی دارد. برای سال‌ها از دارچین و ریحان برای جلوگیری از حملات قلبی شدید، لخته شدن خون و غیره استفاده می‌شود. به همین دلیل ماسالا یکی از بهترین گزینه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی فرد محسوب می‌شود.

کمک به دستگاه گوارش

محتویات این چای به فرآیند هضم کمک می‌کند و افزودن زنجبیل، این تأثیر را شدت می‌بخشد. توصیه می‌شود افرادی که با هضم غذا مشکل دارند، حتما این چای را با الایچی (نوعی ادویه) بنوشند که تولید بزاق را افزایش دهد. افرادی که هر روز از این نوشیدنی مصرف می‌کنند، ممکن است بتوانند سوءهاضمه خود را مهار کرده و از زخم معده پیشگیری کنند.

یک مطالعه روی موش‌های مبتلا به زخم معده نشان داد که هل می‌تواند به بهبود زخم معده کمک کند. هل می‌تواند سوزش سر دل را نیز کاهش دهد.

کاهش حالت تهوع

زنجبیل موجود در چای ماسالا برای از بین ‌بردن حالت تهوع عالی است. براساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ درمورد حالت تهوع ناشی از بارداری، مصرف ۱٫۱ تا ۱٫۵ گرم زنجبیل در روز، به ‌طور قابل توجهی علائم تهوع را در زنان باردار بهبود بخشید.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند سایر مواد ضروری این چای، مانند دارچین، میخک، هل و فلفل سیاه، دارای خواص ضد باکتریایی هستند که می‌تواند از مشکلات گوارشی ناشی از عفونت‌های باکتریایی جلوگیری کند.

سرشار از آنتی اکسیدان

چای سیاه موجود در ترکیبات چای ماسالا خواص آنتی اکسیدانی فوق‌العاده‌ای دارد. استفاده از میخک و الایچی در این نوشیدنی، به‌ طور طبیعی باعث مبارزه با سطوح بالای کلسترول می‌شود که به نوبه خود، در کاهش تشکیل پلاک‌های ایجادکننده بیماری‌های قلبی – عروقی نقش دارد.

از آن جایی که این چای از چندین ادویه تشکیل شده است، به افراد مسن کمک می‌کند تا با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، سرفه، سرطان، کلسترول مبارزه کنند و فشار خون و ضربان قلب را کنترل کنند.

چای ماسالا به افراد مسن کمک می‌کند تا بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و سرفه را کنترل کنند.

پیشگیری از سرطان

مطالعات روی دارچین، زنجبیل و هل ثابت می‌کند که ترکیبات چای ماسالا در پیشگیری از سرطان بسیار مفید هستند. مطالعات روی موش‌ها نشان داده است هل فعالیت آنزیم‌هایی را که به مبارزه با سرطان کمک می‌کنند افزایش داده و می‌تواند از تکثیر سلول‌های سرطانی دهان جلوگیری کند.

افزایش سطح انرژی

در میان مواد تشکیل‌دهنده ماسالا، چای سیاه نیز وجود دارد. این ماده که یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌های ما ایرانیان محسوب می‌شود، دارای مقادیر مناسبی از کافئین است که باعث افزایش سطح انرژی بدن می‌شود. البته که مصرف زیاد کافئین به ‌تنهایی عوارض و اثرات منفی بر روی بدن می‌گذارد اما ترکیب آن با سایر ادویه‌های موجود در چای ماسالا یک محصول انرژی‌زای متعادل و ویژه را به ارمغان می‌آورد.

مطالعات نشان داده‌اند کافئین چای سیاه، به‌ طور طبیعی سطح انرژی افراد را افزایش می‌دهد. از سوی‌ دیگر، سایر ادویه‌های موجود در چای ماسالا اثرات جانبی کافئین را متعادل می‌کنند. عطر و طعم قوی چای ماسالا، همراه با دوز قوی کافئین آن به افراد کمک می‌کند تا در طول روز پرانرژی بمانند.

سلامت دهان و دندان

یکی از جالب‌ترین خواص میخک، خاصیت بی‌حس‌کنندگی آن‌ است. یک مطالعه نشان داد میخک، زمانی که به ژل تبدیل می‌شود، دارای پتانسیل جایگزینی بنزوکائین به‌عنوان یک عامل موضعی بی‌حسی دندان است. میخک علاوه ‌بر اینکه باعث کاهش حساسیت به درد می‌شود، خواص ضد‌التهابی نیز دارد.

البته این بدان معنا نیست که نوشیدن چای ماسالا می‌تواند تمام دردهای فرد را بی‌حس کرده یا التهاب را درمان ‌کند. اما به لطف وجود میخک، ممکن است هنگام نوشیدن روزانه چای، حساسیت دندان‌ها کاهش یابد. علاوه‌ براین، میخک در کاهش باکتری‌‎ها و تجمع پلاک دندان نیز مفید بوده است.

کاهش قند خون با چای ماسالا

یکی دیگر از خواص فوق‌العاده این چای کنترل سطح قندخون است. یک مطالعه، توانایی بالقوه دارچین را در کاهش گلوکز خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ و مقاومت به انسولین نشان داده است. مطالعه دیگری نیز نشان داده که زنجبیل به کاهش سطح قندخون در افراد دیابتی نوع ۲ کمک می‌کند.

علت این امر وجود مقادیر زنجبیل و دارچین در ترکیبات چای ماسالا است که هر دو این ادویه‌ها قادر هستند تأثیرات بسیار مفیدی روی سطح قند خون فرد بگذارند. مطالعات انجام‌ شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که دارچین می‌تواند مقاومت به انسولین بدن انسان را به میزان ۱۰ تا ۲۹ درصد بکاهد.

پایین آمدن مقاومت بدن به انسولین موجب می‌شود استفاده از انسولین درون بدن به جهت حمل کردن شکر در خون و انتقال دادن آن به سلول‌ها برای بدن راحت‌تر شود و نتیجه این امر کاهش کلی سطح قند خون خواهد بود. این مطالعات نشان می‌داد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ با مصرف دو گرم پودر زنجبیل در روز می‌توانند کاهش ۱۲ درصدی سطح قند خون را تجربه نمایند

همچنین مطالعات نشان می‌دهند که برای دستیابی به خواص زنجبیل و دارچین در کاهش سطح خون، باید بین ۱ تا ۶ گرم زنجبیل مصرف کنید که این یقیناً بیشتر از میزان این دو ادویه در ترکیبات چای ماسالا است.

برای تحقق این موضوع می‌توانید خودتان در خانه اقدام به درست کردن چای ماسالا کنید تا از خواص این چای بهره ببرید. در کل به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌گردد از چای ماسالایی که در کافه‌ها سرو می‌شود، استفاده نکنند زیرا قند و شکر فراوانی دارد.

از خواص فوق‌العاده چای ماسالا کنترل سطح قندخون است.

کمک به تعادل هورمون‌ها

مطالعات نشان می‌دهد زنانی که روزانه از این چای می‌نوشیدند، تغییرات اپی ‌ژنتیکی را در ۲۸ منطقه مختلف بدن تجربه کردند. اپی ژنتیک عوامل خارجی یا محیطی‌ای هستند که موجب فعالیت ژن‌ها می‌شوند و بر روی چگونگی خوانده شدن ژن‌ها اثر می‌گذارند.

طبق این مطالعه، این مناطق از بدن، حاوی ژن‌هایی بودند که با تولید استروژن (معروف‌ترین هورمون زنانه) در تعامل هستند. این بدان معناست که نوشیدن این چای معطر، به‌ طور بالقوه می‌تواند سطوح استروژن را کاهش داده و متعادل کند.

محافظت در برابر بیماری‌های دژنراتیو

بیماری‌های دژنراتیو به بیماری‌های گفته می‌شود که موجب فرسایش بافت یا یک اندام می‌شوند و انواع مختلفی دارند مانند سرطان، دیابت، آلزایمر، پارکینسون، آرتریت روماتوئید و پوکی استخوان. بافت‌ها و اندام‌های درگیر در این بیماری‌ها ملتهب شده و به مرور زمان از بین می‎روند.

همه ادویه‌های موجود در چای ماسالا به‌ طور مستقل نشان داده‌اند که التهاب و تومورزایی را مهار یا سرکوب می‌کنند. هسته بسیاری از بیماری‌های دژنراتیو مزمن، ازجمله سرطان، مربوط به فرآیندهای التهابی است. به‌ این ‌ترتیب، نوشیدن مداوم این چای ممکن است از بیماری‌های دژنراتیو مانند آلزایمر تا حد زیادی جلوگیری کند.

تقویت میل جنسی

مطالعه‌ای که توسط محققان در هندوستان انجام شد، نشان داد عصاره دانه جوزهندی اثری شبیه به داروهای ضد افسردگی روی موش‌ها ایجاد می‌کند. جوزهندی و میخک، علاوه‌ بر تقویت بالقوه خلق‌و‌خوی فرد، می‌توانند میل جنسی را نیز تقویت کنند.

یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد این ادویه‌ها موش‌های نر را تحریک کرده و عملکرد جفت‌گیری آن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. هرچند به ‌طور طبیعی، آن‌چه در بدن موش‌ها اتفاق می‌افتد ممکن است با آن‌چه در انسان اتفاق می‌افتد یکسان نباشد، با این‌حال نوشیدن این دمنوش برای تمدد اعصاب مفید است.

تقویت استخوان‌ها

در یک مطالعه، رابطه بین تراکم استخوان و نوشیدن چای در زنان مسن در بریتانیا بررسی شد. نتایج این مطالعه نشان داد زنان مسن‌تری که چای می‌نوشیدند نسبت به زنانی که چای نمی‌نوشیدند، تراکم استخوان بالاتری داشتند.

علت این اتفاق روشن نیست، اما ممکن است فلاونوئیدهای موجود در چای بر تراکم استخوان تأثیر مثبت بگذارند. از آن‌ جایی که به نوشیدنی ماسالا اغلب شیر نیز اضافه می‌شود، این اثر مثبت تقویت‌شده و بیشتر باعث حفاظت از استخوان‌ها می‌شود.

نوشیدن چای ماسالا به همراه شیر به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند.

نوشیدن چای ماسالا به همراه شیر به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند.

بهبود سلامت کلی

مردمان باستان این نوشیدنی را یک اکسیر دارویی می‌دانستند، چون ادویه‌های موجود در آن در زمره گیاهان قوی هستند. مواد موجود در چای ماسالا بسیار نیروبخشند و همین موضوع، آن را به یک نوشیدنی زمستانی عالی تبدیل می‌کند.

سلامت پوست

چای ماسالا سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید، از جمله روی، منیزیم و پتاسیم است که همگی می‌توانند به محافظت و شادابی پوست کمک کنند. علاوه ‌براین ترکیبات مفید، مصرف چای یک راه عالی برای هیدراته‌ نگه داشتن پوست است.

چربی‌سوزی و کاهش وزن

طبع گرم چای ماسالا یکی از بهترین محرک‌ها جهت کاهش وزن و چربی‌سوزی است. این چای مقوی به چند روش موجب جلوگیری از اضافه وزن و کمک به چربی‌سوزی بدن انسان می‌شود. برای مثال می‌توان گفت که چای ماسالا معمولاً با استفاده از شیر سویا، شیر گاو یا شیر بادام درست می‌شود که تمام این‌ها از منابع مهم پروتئینی محسوب می‌شوند.

پروتئین یکی از مهم‌ترین بخش‌های رژیم غذایی ورزشکاران و تمام کسانی است که قصد کاهش چربی و وزن خود را دارند. مصرف این ماده، باعث ایجاد احساس سیری و کاهش گرسنگی می‌شود که نتیجه این امر، کاهش وزن و جلوگیری از ریزه‌خواری و پرخوری خواهد بود.

همچنین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در چای ماسالا، به تجزیه چربی و کاهش میزان کالری دریافتی از غذاها به بدن انسان کمک می‌کند. مصرف این چای خوشبو و خوش‌طعم به‌عنوان یک میان وعده سالم در کاهش چربی‌ها، بخصوص چربی‌های شکمی مؤثر است.

البته که چای ماسالا به ‌تنهایی نمی‌تواند معجزه کند و در کنار آن، ورزش و داشتن یک رژیم غذایی سالم و صحیح تاثیرگذار است. وجود مقادیر فلفل سیاه در ترکیبات ماسالا مانع از تجمع چربی اضافه در بدن، بخصوص در ناحیه شکم و زیر شکم می‌شود.

نکته مهم در استفاده از چای ماسالا با هدف چربی‌سوزی و کاهش وزن این است که باید در هنگام تهیه و سرو کردن آن از اضافه کردن قند و شکر مصنوعی خودداری نمایید، چرا که این دو شیرین‌کننده تمام تلاش‌های شما جهت کاهش وزن را از بین خواهند برد. همچنین شیری که در تهیه چای ماسالا استفاده می‌شود هم حائز اهمیت است و بهتر است از شیری استفاده شود که کالری و چربی پایینی دارد.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

افزایش سوخت و ساز بدن

سوخت‌وساز سریع و متابولیسم مناسب برای اینکه بدن فرد سالم و متناسب بماند، ضروری است و نشانه درست عمل کردن اجزا و اندام‌های بدن به حساب می‌آید. این یعنی غذا توسط سیستم گوارش فرد به ‌خوبی و به شکل کامل هضم می‌شود و تمام ذرات آن به‌ طور مؤثری در بدن و ارگان‌های فعال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تمام فرآیند هضم غذا را می‌توان از طریق مصرف روزانه یک فنجان چای ماسالا بهبود بخشید. این نوشیدنی محبوب به افزایش سوخت‌وساز بدن در مدت زمان بسیار کم کمک شایانی می‌کند.

مقابله با سرماخوردگی

ترکیبات ماسالا دارای خواص ضدقارچی، ضدباکتریایی و ضدالتهابی هستند. این موضوع چای ماسالا را تبدیل به یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها جهت پیشگیری از گرفتگی بینی و سرماخوردگی می‌کند. میخک و زنجبیل موجود در ماسالا، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و در درمان سرفه مؤثر است. جالب است بدانید که اگر روزانه یک فنجان چای ماسالا بنوشید، خود را در برابر سرماخوردگی ایمن کرده‌اید.

تسکین سردرد

چای ماسالا به دلیل داشتن کافئین متوسط ​​برای تسکین سردردهای جزئی، مفید شناخته شده است.

تسکین دردهای قاعدگی

یکی از خواص کمتر شناخته شده و البته بسیار کاربردی چای ماسالا، مبارزه با درد قاعدگی و درد پیش از قاعدگی است. بیشتر خانم‌ها در دوران قاعدگی از درد شکم و اسپاسم شدید عضلانی رنج می‌برند و این دوران برایشان یک کابوس است.

باید به شما بگوییم که ترکیبات و ادویه‌های موجود در چای ماسالا با طبع گرم و استثنایی خود، تأثیرات آرام‌بخشی روی اعصاب و عضلات دارند و موجب کاهش درد و گرفتگی‌های دوران قاعدگی می‌شوند. علاوه بر این خواص ضدالتهابی این ادویه‌ها در پیشگیری از دردهای شکمی حین قاعدگی نیز مؤثر است.

بهبود عملکرد شناختی

نوشیدن چای می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی و تمرکز کمک کند. مطالعات اولیه نشان می‌دهد دارچین و زنجبیل نیز می‌توانند در تقویت شناخت و کاهش اختلالات شناختی نقش موثری داشته باشند.

نوشیدن چای می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی و تمرکز کمک کند.

کاهش دردهای عضلانی

درد مفاصل یکی از شایع‌ترین مشکلات سالمندان است. از آنجایی که افراد بعد از ۴۵ سالگی شروع به از دست دادن تراکم استخوان می‌کنند، سلامت استخوان آنها ضعیف می‌شود. یک فنجان چای خوش‌طعم ماسالا می‌تواند به تسکین دردهای عضلانی کمک کند. ثابت شده است زنجبیل در کاهش و تسکین درد عضلات نقش زیادی دارد.

بهبود هضم و کاهش حالت تهوع

چای ماسالا حاوی مقادیری از زنجبیل است که می‌تواند اثرات ضد تهوع بر سیستم گوارش انسان داشته باشد. به‌ طور کلی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل باعث کاهش حالت تهوع، بخصوص در دوران بارداری می‌شود. این مطالعات حاکی از آن بود که مصرف ۱ تا ۱.۵ گرم زنجبیل در روز توسط زنان باردار به طرز چشمگیری از حالت تهوع آن‌ها می‌کاهد.

علاوه بر این، در ترکیبات چای ماسالا هل، سیر، فلفل و دارچین نیز وجود دارد که همه این‌ها به خواص ضد باکتریایی شهرت دارند. پس مصرف چای ماسالا با ترکیبات ضد باکتریایی خود به پیشگیری از بروز مشکلات گوارشی ناشی از عفونت‌های باکتریایی کمک شایانی می‌کند. همچنین فلفل سیاه موجود در ترکیبات چای ماسالا قادر است سطح آنزیم‌های گوارشی را افزایش دهد.

کاهش اختلالات خواب

اختلالات خواب یکی دیگر از مشکلات عمده در میان افراد در حال رشد است. اما نگران نباشید، می‌توانید آن را با چای ماسالا مدیریت کنید. این نوشیدنی گرم با هضم بهتر غذا به دستگاه گوارش کمک خواهد کرد و در نتیجه خواب راحتی خواهید داشت. البته  توجه کنید مصرف بیش از اندازه چای ماسالا، ممکن است باعث بی‌خوابی شود.

جلوگیری از نفخ معده

معده انسان نمی‌تواند تمام مواد غذایی ناسالم را به‌ راحتی هضم کند و نیاز به محرکی دارد که بتواند بدون ایجاد مشکلی این عمل را تسهیل کند. ادویه‌های موجود در چای ماسالا به عملکرد هضم کمک می‌کنند و از طریق بهبود این عملکرد از نفخ معده نیز جلوگیری می‌کنند.

روش تهیه چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا را می‌توانید به دو روش زیر تهیه و میل کنید:

چای ماسالای خانگی

  • بهترین و مطمئن‌ترین دستورالعمل جهت تهیه چای ماسالا در منزل، خرید تک تک ادویه‌های موجود در آن و کوبیدنشان در هاون، ساروج و ابزاری شبیه به این است. کوبیدن ادویه‌ها باعث رها شدن رایحه و عطر مواد موجود در این چای است. بنابراین اگر دوست دارید که چای ماسالای شما رایحه و عطری قوی داشته باشد، توصیه می‌کنیم تمام مواد موجود را کاملاً بکوبید.
گر دوست دارید که چای ماسالای شما رایحه و عطری قوی داشته باشد، توصیه می‌کنیم تمام مواد موجود را کاملاً بکوبید.

اگر دوست دارید چای ماسالای شما رایحه و عطری قوی داشته باشد، توصیه می‌کنیم تمام مواد موجود را کاملاً بکوبید.

  • مرحله بعد، اضافه کردن ادویه‌های له شده و زنجبیل تازه رنده شده به آب است. تمام این‌ها را درون یک قوری بریزید و اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه بجوشد. اگر دوست ندارید که طعم و عطر زنجبیل بر چای ماسالای شما غالب باشد، بهتر است به جای رنده کردن این ماده، آن را برش بزنید تا کمی از عطر و طعم آن در ترکیب نهایی کاسته شود.
  • در ادامه باید به این ترکیب، چای سیاه و شیر غیر لبنی اضافه کنید. می‌توانید از شیر بادام یا شیر نارگیل استفاده کنید که طعمی حیرت‌انگیز به این چای می‌دهد.
  • حال حرارت ظرف خود را کم کنید. درب آن را بگذارید، روند حرارت دادن را تا ۵ دقیقه ادامه داده و اجازه دهید که طعم ادویه‌ها کاملاً آزاد شوند. سپس شعله را خاموش کرده و بگذارید ۵ دقیقه بیشتر به همین حالت بماند تا طعم و عطر ادویه‌ها به شکل قوی‌تری پخش شود.
  • در این مرحله باید شیرین‌کننده مورد نظر خود را به آن اضافه کنید. می‌توانید از شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند قند و شکر و یا شیرین‌کننده‌های طبیعی‌تر، مانند استویا یا شربت افرا استفاده کنید. اگر قصد شما از مصرف چای ماسالا کاهش وزن، افزایش چربی‌سوزی، کمک به کاهش سطح قند خون و کلسترول و مواردی از این دست است و یا مبتلا به بیماری‌های قندی هستید، توصیه می‌کنیم از شیرین‌کننده‌هایی مانند استویا استفاده کنید تا تأثیر منفی از این نوشیدنی نگیرید.
  • پیش از سرو چای، آن را از یک توری یا چای‌صاف‌کن عبور دهید تا یک نوشیدنی لطیف و یکدست داشته باشید.
  • می‌توانید باقی‌مانده چای را خنک کرده و درون یخچال تا حدود ۳ یا ۴ روز نگهداری کنید. برای استفاده مجدد از این چای، باید آن را روی حرارت مناسب گرم نمایید. توجه داشته باشید که امکان منجمد کردن چای ماسالا برای مدتی طولانی وجود ندارد.

چای ماسالای آماده

روش دیگر تهیه این چای معطر این است که پودر آماده آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای ترکیب کردن ادویه‌ها و به دست آوردن طعم اصلی ریسک نکنند و کار را به متخصصین این امر بسپارند.

چای ماسالای آماده در فروشگاه‌های معتبر موجود است و طرز تهیه آسانی دارد. کافیست کمی از پودر چای ماسالا را در شیر بریزید و آن را حرارت دهید. پیش از جوش آمدن شیر، حرارت را کم کنید و اجازه دهید طعم‌ها و عطرها کاملاً پخش شوند. در نهایت، چای ماسالای شما آماده است.

روش مصرف چای ماسالا به روش سنتی هندی

ماسالا چای را می‌توان به روش‌های مختلفی تهیه کرد. برای تهیه چای ماسالا به روش سنتی هندی، کافی است به روش زیر عمل کنید:

مواد لازم (برای پودر ماسالا)

  • ۴۰ گرم هل
  • ۲۰ گرم میخک
  • ۲۰ گرم فلفل
  • ۸ گرم دارچین
  • ۳۰ گرم زنجبیل خشک
  • ½  جوز هندی
  • ۱ عدد بادیان ستاره‌ای

مواد لازم

  •  ۱  لیوان آب
  • ۱  قاشق چای‌خوری چای خشک
  • ۱  فنجان شیر
  • ۲  قاشق مرباخوری شکر

روش آماده کردن

  • ابتدا ادویه‌ها را در یک تابه سنگین بریزید.
  • با شعله ملایم حدود دو دقیقه تفت دهید تا معطر شود.
  • مخلوط ادویه‌ها را داخل مخلوط ‌کن بریزید و پودر کنید.
  • در یک قابلمه، آب، چای و ۲/۱ قاشق چای‌خوری از مخلوط بریزید.
  • به مدت ۴ دقیقه بجوشانید.
  • شیر و شکر را اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۳ دقیقه بجوشد.
  • چای ماسالا را صاف کرده و میل کنید.
بهترین و مطمئن‌ترین دستورالعمل جهت تهیه چای ماسالا در منزل، خرید تک تک ادویه‌های موجود در آن و کوبیدنشان در هاون، ساروج و ابزاری شبیه به این است.

بهترین دستورالعمل تهیه ماسالا در منزل، خرید تک تک ادویه‌ها و کوبیدنشان در هاون، ساروج و ابزاری شبیه به این است.

بهترین زمان مصرف چای ماسالا

بهترین زمان برای نوشیدن این چای، حدود ساعت ۴ بعدازظهر است که انرژی فرد افت کرده و نیاز به دوپینگ انرژی دارد.

عوارض مصرف زیاد چای ماسالا

  • زیاده‌روی در مصرف چای ماسالا، خطر ابتلا به بیماری‌های متعدد از جمله بی‌خوابی، اضطراب و خستگی را به‌خاطر کافئین موجود در این نوشیدنی افزایش می‌دهد.
  • همچنین، مصرف زیاد آن می‌تواند منجربه نارسایی کلیه شود.
  • به دلیل وجود زنجبیل در این چای، افرادی که مستعد فشارخون پایین یا قند خون پایین هستند یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، بهتر است مصرف خود را محدود کنند.
  • البته سایر ادویه‌های موجود در ماسالا چای نیز در فهرست موارد مورد احتیاط هستند که باید نسبت به مصرف آن‌ها هشیار بود. به‌عنوان مثال، جوزهندی اگر بیش‌ از حد مصرف شود، می‌تواند باعث توهم شده یا دارچین می‌تواند منجر به آسیب کبدی، ایجاد زخم‌های دهانی و کاهش قند خون شود.
  • درمجموع، طبع بسیار گرم این نوشیدنی ایجاب می‌کند افراد گرم‌ مزاج در مصرف آن احتیاط کنند. علاوه ‌بر این، این چای برای زنان یائسه که دچار گرگرفتگی می‌شوند نیز مناسب نیست. افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند نیز ممکن است با نوشیدن این دمنوش دچار حالت تهوع، گرفتگی معده، نفخ، گاز و اسهال شوند.
  • همان‌طور که می‌دانید، چای سیاه حاوی مقادیری از کافئین است و مصرف بیش از اندازه کافئین، می‌تواند اثرات منفی بر بدن انسان داشته باشد. این عارضه معمولاً خود را به شکل حالت تهوع و بی‌حسی در بدن نشان می‌دهد که با مصرف کمی آب، شیر یا آب پرتقال می‌توان آن را رفع کرد.
  • علاوه بر این، از آنجا که ادویه‌های موجود در ترکیب چای ماسالا بسیار متنوع است، توصیه می‌شود زنان باردار تا حد امکان از مصرف این نوشیدنی اجتناب نمایند، زیرا موجب بر هم خوردن تعادل هورمونی بدن آن‌ها می‌شود.
  • چای ماسالا اغلب با داروهایی مانند: هپارین، کوآمیدین، کلوپیدوگرل و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل NSAID، ایبوپروفن و ادویل تداخل دارویی ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث کاهش تأثیر آن‌ها شود یا کاملاً اثرشان را از بین ببرد. به همین جهت اگر از داروهای گفته ‌شده استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود پیش از قرار دادن چای ماسالا در رژیم غذایی خود با پزشکتان مشورت کنید.
Likes1Dislikes0
نظرات و ارسال نظر