فیروزه کویرشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

برگزاری اولین نشست علمی تخصصی کارگروه موادشیمیایی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان - فیروزه کویر رفسنجان

سخن دوست :امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

برگزاری اولین نشست علمی تخصصی کارگروه موادشیمیایی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان

◀️ به گزارش فیروزه کویربه نقل ازروابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان؛ این نشست علمی تخصصی که با حضور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی، مشاور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی در حوزه مواد شیمیایی، مجری پروژه احداث کارخانجات مواد شیمیایی، رئیس پروژه احداث کارخانجات مواد شیمیایی، کارشناس ارشد تخصصی پروژه احداث کارخانجات مواد شیمیایی، مدیر طرح (MC) پروژه احداث کارخانجات مواد شیمیایی و مشاوران پروژه احداث کارخانجات مواد شیمیایی برگزار شد؛ درخصوص برنامه‌های کاربردی CS2 (کربن دی سولفید) در صنایع شیمیایی بحث و تبادل نظر شد.

? کربن دی سولفید یکی از مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید سدیم اتیل زانتات و سدیم ایزو پروپیلن زانتات به عنوان کلکتورهای مورد استفاده در فرآیند فلوتاسیون تغلیظ مس سرچشمه رفسنجان می‌باشد.

?به طور کلی برای تولید این محصول دو ماده اولیه گوگرد و کربن مورد نیاز می‌باشد. گوگرد عنصری با خلوص بالا و به صورت پودر مایع قابل استفاده بوده و تامین آن از منابع داخلی (شرکت های پتروشیمی ) امکان پذیر خواهد بود. برای تامین کربن مورد نیاز فرآیند می‌توان از زغال چوب با کیفیت و خلوص بالا و یا گاز طبیعی (متان) استفاده نمود.

? استفاده از فن آوری تولید کربن دی سولفید از گاز طبیعی با فشار بالا و گوگرد، بسیاری از مشکلات روش تولید به کمک زغال چوب را ندارد و تامین آن در کشور ما آسان و کم هزینه بوده و از لحاظ بهره وری و هزینه های جاری، تولید به صرفه تر است.

?تولید شتاب‌دهنده‌ها و آنتی اکسیدان صنعت لاستیک، آمونیوم تیوسیانات و سدیم هیدوسولفید از دیگر موارد مورد بحث در این نشست بود.

? کربن دی سولفید یک ماده مهم در صنایع شیمیایی است، به عبارت دیگر پیشرفت در صنایع شیمیایی بدون این ماده ناقص است.

?کربن دی سولفید مورد استفاده در تولید شتاب‌دهنده‌های صنعت لاستیک است.
شتاب‌دهنده‌های صنعت لاستیک اکنون از خارج از کشور وارد می‌شوند که تولید این مواد باعث عدم وابستگی کشور به واردات این مواد می‌شود.

?کربن دی سولفید یک ترکیب شیمیایی مهم است زیرا از آن برای تهیه سایر مواد شیمیایی استفاده می‌شود. این می‌تواند به عنوان یک ماده واسطه شیمیایی عمل کند.

?همچنین از آن به عنوان حلال فرآیندهایی چون حل فسفر، گوگرد، سلنیوم، برم، ید، چربی ها، رزین ها، موم ها و لاک ها استفاده می‌شود.

? از کربن دی سولفید در تولید ابریشم مصنوعی و سلفون، تترا کلرید کربن، واسطه در تولید سموم دفع آفات (به‌خصوص قارچ‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها)، تولید کاتالیزورها در صنعت نفت و تولید کاغذ استفاده می‌شود.

? ده هزار تن تولید سالانه کربن دی اکسید در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان خواهد بود که از این مقدار ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تن برای تولید موادشیمایی مورد استفاده فلوتاسیون استفاده خواهد شد و مابقی مازاد است که می‌توان برای مصارف یاد شده استفاده کرد.

Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر