فیروزه کویریکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

پالایشگاه پسته، از ایده تا عمل در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان - فیروزه کویر رفسنجان

سخن دوست :امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

پالایشگاه پسته، از ایده تا عمل در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان

پروژه پالایشگاه پسته با پیگیری‌های بخش خصوصی و دولتی در دولت سیزدهم شتاب گرفت و عملیات اجرایی نخستین فاز آن قرار است در آینده‌ای نزدیک اجرا شود، برای فاز اول آن پروژه سه‌هزارمتر مربع زمین در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان اختصاص یافت.

به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان؛ رفسنجان قطب تولید پسته ایران و جهان است و نیز توسعه کشت انواع و ارقام مختلف این گیاه در کشور از رفسنجان نشأت گرفته است.

وجود درختان ۱۵۰۰ ساله و صد تا ۴۰۰ ساله در رفسنجان، پژوهشکده پسته ایران در این خطه و دیگر ارکان موجب شده ثبت ملی پسته به نام رفسنجان در سال ۹۵ رقم بخورد.

همچنین این شهر مقصدی برای گردشگرانی است که از سایر استان ها با هدف آشنایی با کشاورزی پسته و بازدید از باغ های پسته به این شهر سفر می‌کنند.

لذا عوامل ذکر شده سبب شد که احداث پالایشگاه پسته به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های این شهر مورد توجه مدیران و برنامه ‌ریزان شهری قرار بگیرد.

چندی پیش ( ۱۰ مهرماه جاری) جلسه ای تحت موضوع پسته و ایجاد پالایشگاه پسته با حضور دکتر محمدحسین پورشمسی رئیس مرکز فناوری و نوآوری روستایی کشور و هیئت همراه در محل فرمانداری برگزار شد و مهندس حسین رضایی فرماندار رفسنجان گفت: از آنجایی که رفسنجان مهد تولید پسته در جهان است باید مرکز توسعه نوآوری و فناوری پسته و پالایشگاه پسته را در رفسنجان ایجاد کرد و از راه های علمی بتوان از اجزای آن یعنی مغز، پوست سخت و نرم پسته، نخاله، ساقه، ریشه و برگ درخت و… مشتقاتی به وجود آورد که در صنایع مختلف غذایی، دارویی، صنعتی، کشاورزی و دیگر موارد کاربرد داشته باشند.

وی در آن جلسه به موضوع تازه‌خوری پسته اشاره کرد که می‌توان در این مرکز توسعه نوآری و فناوری پسته و نیز پالایشگاه پسته به نتایج قابل قبول رسید.

دکتر سید حسین میردهقان استاد دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان هم در این جلسه بیان کرد که در سال ۸۶ در قالب پایان نامه پژوهشی دانشجویی بر روی افزایش طول عمر پسته تازه تحقیق انجام دادیم و توانستیم تا حدودی رشد آلودگی را کاهش و ماندگاری پسته تازه را افزایش دهیم و به حدود دو ماه برسانیم.

وی افزود: پسته تازه و تر را اگر در کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه کنیم ارزش افزوده بالایی را می توان کسب کرد.

و حالا امروز شنبه ۲۹ مهرماه همان افراد یعنی رئیس مرکز فناوری و نوآوری روستایی کشور و هیئت همراه با مهندس رضایی فرماندار رفسنجان و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان دیدار داشتند و در خصوص اجرای فاز نخست این پالایشگاه (میکروپروژه) بحث و تبادل نظر کردند که البته به نتایج خوبی هم رسیدند.

اختصاص سه‌هزار مترمربع زمین به فاز نخست پالایشگاه پسته

فرماندار ویژه رفسنجان در جلسه امروز در منطقه ویژه اقتصادی بیان کرد: در راستای اجرای طرح پالایشگاه پسته بیشتر بحث فرآوری این محصول و افزایش میزان مصرف در جامعه مطرح است.

مهندس حسین رضایی افزود: در این پالایشگاه می توان به ابعاد مختلف فرآوری و تولید محصولات ومشتقاتی پسته مانند شکلات پسته، حلوای پسته، کره پسته و شیر پسته پرداخت که می‌توان به ارتقا سلامت جامعه هم کمک کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در اجرای فاز نخست این پروژه بزرگ، طرح تازه خوری پسته را در قالب شرکت زرنگاران پسته سبز رفسنجان با مدیرعاملی فاطمه عبدالهی اجرا خواهیم کرد.

رضایی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در دنیا در رفسنجان توسط عضو هیئت علمی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان توانستیم طول عمر پسته تازه را تا دو الی چهار ماه افزایش دهیم که می تواند زمینه مصرف داخلی و خارجی را فراهم سازد.

فرماندار رفسنجان گفت: در اجرای فاز نخست نیاز به جذب و شراکت سرمایه‌گذاران داریم تا بتوان پله های بعدی طرح پالایشگاه را هم اجرا نمود و تمام مشتقات پسته و فرآوری آن را به منصه ظهور برسانیم.
➖➖➖➖

 

Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر