فیروزه کویریکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع‌معدنی در کرمان - فیروزه کویر رفسنجان

سخن دوست :امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع‌معدنی و ماشین‌آلات  عصر سه‌شنبه ۲۳ خردادماه در محل نمایشگاه‌های بینالمللی جنوب‌شرق کرمان باحضور  ۹۸ شرکت  که ۷۰ شرکت از خارج استان کرمان آغاز به کار کرد.

دراین مراسم  دکتر حسن‌زاده معاون اقتصادی استانداری کرمان رحمتی معاون تولید شرکت ملی صنایع مس ایران، مهندس حسین محققی مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان حسینی‌نژاد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان  و جمعی از تولیدکنندگان و فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی ‌حضور داشتند

معاون تولید شرکت ملی صنایع مس ایران در این مراسم گفت : ۱۵ نمایندۀ شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه خبر حضور یافتند 

وی با بیان این‌که نمایشگاه در وسعتی به مساحت بیش از ۴ هزار مترمربع برگزار می‌شود، افزود: «امیدواریم با توجه به جایگاه معدنی استان کرمان در کشور، در طرح‌های توسعه‌ای، بتوانیم مساحت این نمایشگاه را به ۱۰ هزار مترمربع افزایش دهیم».

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز با بیان این‌که کرمان بیش از هشت میلیارد تن ذخایر معدنی کشف شده دارد، گفت: «این ذخایر معدنی در قالب ۴۲ مادۀ معدنی است که سالانه ۱۲۰ میلیون تن برداشت صورت می‌‌گیرد».

مهدی حسینی‌نژاد افزود: «۸۳.۵ درصد ذخایر معدنی استان به چهار مادۀ معدنی مس، سنگ‌آهن، کرومیت و زغال‌سنگ اختصاص دارد و به همین دلیل وزارت صمت در برنامۀ ششم توسعه، ارزش افزوده این مواد معدنی را دنبال کرد که با تکمیل زنجیره‌های این مواد معدنی، گام‌های بسیار بزرگی برداشته شد و ارزش افزوده این مواد بیش از ۱۰.۵ درصد رشد داشت».

وی با بیان این‌که کرمان به‌زودی به‌عنوان قطب فولادی کشور شناخته خواهد شد، بیان کرد: «کرمان سالانه بیش از ۵۰ درصد وصول حقوق‌ دولتی معادن کشور را دارد که سال گذشته نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی وصول و به خزانه واریز شد».

حسینی‌نژاد ادامه داد: «اگر چه طبق قانون باید ۱۵ درصد حقوق معادن به استان برگردد و در زمینه‌های رفاهی و اقتصادی هزینه شود اما سهمی که برای استان در قانون پیش‌بینی شده و همه مطالبه‌گری می‌کنند، به استان برنمی‌گردد».

وی تاکید کرد: «نمایندگان مجلس باید کمک کنند تا این سهم قانونی معادن که سهم قابل‌توجهی است به استان برگردد».

مدیرکل صمت استان کرمان همچنین با اشاره به ظرفیت نمایشگاه معدنی کرمان برای نمایش توانمندی‌های استان، گفت: «باید در برنامۀ هفتم توجه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان‌ در حوزۀ فرآوری، بهره‌وری و تکنولوژی‌های روز داشته باشیم».

حسینی‌نژاد گفت: «بنا داریم از ظرفیت‌های ایجاد شده توسط صنایع بزرگ معدنی به‌عنوان صنایع مادر، در راستای قطعه‌سازی و صنایع وابسته به شرکت‌های بزرگ استفاده کنیم».

وی افزود: «از سال گذشته به‌صورت ویژه موضوعی را دنبال می‌کنیم تا در راستای حمایت از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط استان، شرکت‌های بزرگ نیازهایی که در حوزۀ مصرفی دارند را ابتدا از داخل استان تهیه کنند و این موضوع به‌عنوان یک راهبرد دنبال می‌شود تا ارتباط بین صنایع کوچک و بزرگ را ایجاد کنیم».

گفتنی است در این مراسم، معاون شرکت ملی صنایع مس، سرپرست معاونت اقتصادی استاندار کرمان و نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز صحبت‌هایی را مطرح کردند که در خبرهای جداگانه‌ای در فردای‌کرمان منتشر شده است

Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر