فیروزه کویرشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

خلأ تفکر خلاق باعث فعال نشدن تمامی ظرفیت‌های صنایع پایین دستی مس شده است - فیروزه کویر رفسنجان

سخن دوست :امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

خلأ تفکر خلاق باعث فعال نشدن تمامی ظرفیت‌های صنایع پایین دستی مس شده است

مشاور طراحی صنعتی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان گفت: در بخش صنایع پایین دستی مس ظرفیت بسیار بزرگتری وجود دارد که خلأ تفکر خلاق باعث شده همه آن فعال نشود.

به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان؛ مهندس مجتبی اسدی مشاور مدیرعامل در حوزه طراحی صنعتی گفت: طراحی صنعتی با وجود تاثیر بسزایی که در ارتقاء عملکرد و سوددهی کارخانجات و شرکت های صنعتی و خدماتی دارد اما تخصصی مهجور در کشور ماست، چنانچه بعضا بسیاری از فعالین اقتصادی و صنعتی هیچ شناختی از این حوزه ندارند.

اسدی با بیان اینکه طراحی صنعتی یکی از رشته های زیر مجموعه طراحی است بیان کرد: این نوع طراحی بر خلق محصولات، سیستم‌ها و خدماتی تمرکز می‌کند که هم کاربردی و هم از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیر باشند.

وی ادامه داد: طراحی صنعتی اصول هنر، مهندسی و کسب و کار را به خدمت می گیرد تا محصولاتی خلق کند که از نظر تجربه کاربری، کارایی و سودآوری بهینه شده باشند.

مشاور طراحی صنعتی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با بیان اینکه در حوزه طراحی صنعتی طراحان وظیفه دارند محصولاتی را طراحی کنند که برای کاربران جذاب و در عین حال نیازهای عملکردی آنها را نیز برآورده کند، ایراد کرد: طرحان عواملی مانند ارگونومی ، سهولت استفاده یا کاربرد پذیری ، پایداری و امکان سنجی ساخت را در فرآیند طراحی خود در نظر می گیرند و هدف نهایی دستیابی به تعادل بین فرم و عملکرد، ایجاد محصولاتی است که نه تنها خوب کار می کنند، بلکه ظاهر خوبی نیز دارند و استفاده از آنها لذت بخش است.

اسدی عنوان کرد: نقش طراحی صنعتی در محیط بسیار رقابتی محصول امروزی اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است، کسب‌وکارهای موفق ارزش طراحی را در خلق محصولات متمایز و خلاقانه می‌شناسند و از نزدیک با طراحان صنعتی همکاری می‌کنند تا محصولاتی را توسعه دهند که برای کاربران جذاب و ارزش آفرین بوده و بهره اقتصادی را افزایش دهند.

وی نقش کلیدی و عامل رشد سریع بسیاری از شرکت های تازه تاسیس و یا امتداد موفقیت شرکت های قدیمی و بزرگ را عنصر خلاقیت در دنیای پر رقابت امروز دانست و گفت: هسته اصلی طراحی صنعتی تفکر خلاق و تفکر حل مسأله است، چیزی که متاسفانه در صنایع بزرگ و کوچک رفسنجان کمتر می‌بینبم.

اسدی ادامه داد: بیراه نیست که اقتصاد شهر رفسنجان را مبتنی بر دو صنعت کشاورزی و معدن بدانیم، درست است که در بخش کشاورزی بسیاری از دستگاه‌های فرآوری پسته در رفسنجان ابداع شده‌اند اما با یک بررسی اجمالی می‌توان دید که فرایند تکاملی برای ساخت با کیفیت‌تر و ظاهر شکیل‌تر این محصولات طی نشده است که اگر چنین شده بود سهم بسیار بیشتری از بازار داخلی و جهانی داشتیم و در پی آن اشتغال زایی قابل توجهی نیز صورت می‌گرفت.

وی توجه به صنایع پایین دستی مس را ضروری دانست و تاکید کرد: در بخش صنایع پایین دستی مس ظرفیت بسیار بزرگتری وجود دارد که خلأ تفکر خلاق باعث شده همه آن فعال نشود.

اسدی بیان کرد: اغلب شرکت ها و صنایع فعال در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان شرکت های b2b هستند که ارتباط مستقیمی با کاربر ندارند اما گنجاندن طراحان صنعتی در فرآیند توسعه محصول نیز ممکن است با افزایش قابلیت استفاده، کاهش هزینه‌های تولید و توسعه محصولات جذاب‌تر، منجر به ایجاد ارزش افزوده برای برند شود.

وی ادامه داد: نکته دیگری که صنایع سنگین از آن غافل می‌شوند ارائه محصولات و خدماتشان به شکل خلاقانه و جذاب است که باعث می‌شود در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی نتوانند همه ظرفیت و توانمندیشان را به مخاطبین خود ارائه کنند که اینجا نیز طراحی صنعتی میتواند کمک بسزایی داشته باشد.

اسدی تصریح کرد: تفکر طراحی و طراحی صنعتی این پتانسیل را دارد که در چرخه کامل تولید محصول از طراحی فرایند تولید تا نحوه عرضه محصولات به ارتقا عملکرد و افزایش بازدهی کمک قابل توجهی بکند که امیدواریم منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در این زمینه الگویی برای دیگر مراکز صنعتی و خدماتی شهر رفسنجان شود.

Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر