فیروزه کویرشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳

آنفلوآنزای پرندگان در کمین انسان - فیروزه کویر رفسنجان

سخن دوست :امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هشدار داد:ویـروس آنفلوانزا، در صورت جهش ژنتیکی به یکی از خطرناکترین بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان تبدیل میشود.

به گزارش فیروزه کویر به نقل از روابط عمومی حوزه معاونت بهداشتی، دکتر عباس اسماعیلی صبح امروز اذعان کرد: ویـروس آنفلوانزا، در صورت جهش ژنتیکی به یکی از خطرناکترین بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان تبدیل میشود. کسانی که با پرندگان در ارتباط هستند یعنی روستاییان، کارکنان مرغـداری هـا، فروشـندگان طیور، شکارچیان، دامپزشکان، کارکنان دامپزشکی و کشتارگاه ها، کارگاه های پرشویی و تبـدیل ضایعات، مراکز توزیع و عرضه مرغ، فروشگاه هـا و نمایشـگاههـای پرنـدگان، و بـالاخره تمـام مصرف کنندگان، با خطر ابتلا به این بیماری روبه رو هستند.

?سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: وقوع همه گیری بیماری آنفلوانزا، غیر قابل پیش بینی است و سرعت انتشار این بیماری بسیار بالاست ، پرندگان وحشی و آبزی یکی از عامل های مهم انتشار بیماری هستند.

?وی با اشاره به این که مشخصه بارز آنفلوآنزای پرندگان میزان بالای کشندگی آن است که این امر مورد تاکید و توجه ویژه است تا با انجام مراقبت‌ها از شیوع آن جلوگیری شودتوضیح داد:
کم شدن اشتها، افسردگی، بیحالی، ژولیدگی پرها، کـم شـدن تـا قطـع کامـل تولیـد روزانـه تخم مرغ، نرم شدن پوسته تخم مرغ، مشکلات تنفسی مانند سرفه، عطسه و ریزش ترشحات از چشم و بینی، تورم صورت و سینوس ها همراه با ورم کـردن و کبـودی تـاج و ریـش پرنـده، کبودی ساق پا به علت جمع شدن لکه های خون در زیر پوست، خروج ترشح خون آلود از دهـان و بینی از نشانه های بیماری در پرندگان است.

?اسماعیلی با اشاره به اینکه با همکاری اداره دامپزشکی اقدامات پیشگیرانه خوبی تا به امروز در رفسنجان انجام شده است و با تاکید بر این که این بیماری در صورت شدت میتواند سبب مرگ ومیر زیادی در گله شودتاکید کرد: بــرای پیشــگیری و کنتــرل بیمــاری در مرغــداری هــا لازم اســت همــه نکتــه هــای بهداشتی و قرنطینه توسط مرغداران و سایر کارکنان واحد، رعایت شود؛ مانند پوشیدن لباس و کفش کار، دوش گرفتن قبل و بعد از کار، شستشو و ضدعفونی دست ها، سالن ها، وسایل کار، تهیه جوجه و خوراک طیور از محلهای مطمئن، دفن بهداشـتی یـا سـوزاندن لاشـه هـا، خارج کردن کود و لاشه طیور از مرغداری ها و…

نشانه های بیماری آنفولو آنزای پرندگان در انسان
?سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: نشانه های اصلی و مهـم بیمـاری در انسـان تـب، گلـودرد و سـرفه اسـت کـه مـی توانـد بـا بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال، احساس کـوفتگی (دردهـای اسـتخوانی- عضـلانی) لـرز، احساس ضعف و خستگی، سردرد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی و عطسه همراه باشـد.

?عباس اسماعیلی گفت: کودکان، افراد مسن و زنان باردار، بیشتر و زودتر دچار این بیماری می شوند. واکسن آنفلوانزا میتواند از مرگ و میـر انسانها جلوگیری کند.

?وی ادامه داد: وزارت بهداشت برای پیشگیری از همه گیرشدن بیماری آنفلوانزای انسانی توصیه میکنـد افـراد رعایت بهداشت فردی را جدی بگیرند و در صورت بیمار شدن استراحت کنند، مایعات بنوشـند و به توصیه های پزشکان توجه داشته باشند و برای واکسن با پزشک مشورت کنند.

?اسماعیلی ادامه داد: لازم است این بیماران با پرندگان به هیچ وجه ارتباط نداشته باشند و از گوشت و تخم مـرغ بـه صورت کاملاً پخته استفاده کنند؛ چون ابتلای همزمان این افراد به آنفلوانزای پرنـدگان ممکـن است سبب شکل گیری ویروس جدید و خطرناکی شودودر زمان بروز بیماری باید شکار پرندگان آزادپرواز و آبزی درتمام زیسـتگاه هـای حیـات وحـش ممنوع باشد.

?اسماعیلی تاکید کرد: هرگونه مرگ و میر غیرعـادی پرندگان مهاجر و طیور سنتی و صنعتی باید به واحدهای دامپزشکی گزارش شود.

Likes0Dislikes0
نظرات و ارسال نظر